woensdag 18 februari 2009

INFOFASE00_test1

TEST1
- Overzicht -

Waarom?
Analyse vrije ruimtes rolstoel + vastleggen randvoorwaarden

Beoogd resultaat?
Overzicht vrije ruimtes + eisentabel

Welke parameters?
Afzonderen vrije en niet vrije zones:
1 - Zelf plaatsnemen + rijden met rolstoel:
Bagage verplaatsen + verschillende zones testen
2 - Rolstoel opmeten
Focus + ergonomie cliënt vastleggen:
Cliënt:
Ergonomie: opmeten lichaamsafmetingen(reikwijdte, ...) + zichten + beweegruimte
Interview: focus kleine/grote bagage - eigen voorkeur - huidige problemen


Invloedsfactoren
Omgeving - lengte - gewicht persoon - meetapparatuur
Bagagegewicht - ergonomie cliënt


Hoe helpt dit de
beslissing vooruit? Randvoorwaarden vastleggen => opdrachtomschrijving definiëren om denk- en werkrichting vast te leggen

Kost/meerwaarde?
Geen kosten Tijdsbesteding: cliënt bevraging grondig voorbereidt

Invloed
meetomgeving? Geen invloed op omgeving
Cliënt: gevoel van testpersoon trachten te reduceren door goede voorbereiding


TESTRUIMTE


Waar en wanneer?
1 - Testruimte1
Skill lab Hiepso departement Ergotherapie
Eén persoon neemt telkens plaats op de rolstoel en voert een aantal testen zelfstandig uit. De andere persoon observeert en noteert de bevindingen en het gedrag.

2 - Testruimte2
Dominick Savio instituut
Met behulp van een lintmeter worden armen en benen opgemeten. Vervolgens wordt de zichthoek per richting opgemeten.
Tot slot wordt de bewegingsruimte van armen, benen en hoofd in kaart gebracht.

Het interview vindt rond tafel plaats.

SCENARIO

Tester(T)
= persoon die observeert + noteert

Testpersoon(TP)
= diegene die test ondergaat(cliënt of Robbe of Florian)

Beide personen zijn mensen zonder extra voorkennis(dubbel blind test). Ondanks het feit dat Robbe en Florian het onderzoek leiden handelen zij vanuit een onwetendheid en kunnen we deze test daardoor dubbel blind uitvoeren.

Scenario - omschrijving
1 - Scène1
Robbe of Florian nemen achtereenvolgens plaats op de rolstoel. Daarmee leggen ze een kort parcours af. Dit parcours wordt telkens afgelegd met de bagage op de volgende posities:
a - Hangend aan de rugleuning
b - Hangend aan de armleuning
c - Liggend op de voeten
d - Liggend op de schoot
e - Liggend langs beide kanten tussen de armleuning en zitplaats
f - Hangend langs de buitenzijde van de rolstoel (links en rechts)
g - Hangend aan het zitvlak van de rolstoel
h - Hangend aan de voorkant van het lichaam (banden over de rug)
De observator (de overblijvende student) noteert en schetst de handelingen en beperkingen van de gebruiker. Vervolgens brieft de testpersoon de tester over zijn bevindingen. Deze test wordt door beide studenten uitgevoerd.

Vervolgens worden enkele afmetingen bepaald m.b.v. een lint en plooimeter:
Vrije ruimte onder rolstoel
Breedte zitvlak
Hoogte rugleuning
...
Om tot slot te komen tot een beeld waar de vrije ruimtes in afmetingen wordt aangeduid.

2 - Scène2

In eerste instantie worden de armen en benen opgemeten alsook de lengte en breedte van de lende en schouders. Vervolgens worden de handen volledig opgemeten.

In een tweede fase worden dezelfde testen als in scène1 besproken met de cliënt uitgevoerd. Door een constante feedback worden de bevindingen genoteerd.

De laatste stap is een kort interview waarin het bagagetransport wordt bepaald(grootte, gewicht, soorten zakken, materiaal of/en schriften of/en kleren, ...). Op basis
van de huidige problemen en de voorgaande test wordt de voorkeur van de cliënt bepaald.

Tot slot worden eigen ideeën van de cliënt of begeleider opgelijst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten